Mówienie „nie”

phone-1610185_960_720

Mówienie „nie” to jedna z najskuteczniejszych technik wyrabiających pewność siebie. Wielu ludzi tchórzy, kiedy mają się nie zgodzić z opinią innej osoby lub odmówić jej prośbie. Jeszcze trudniej przychodzi im to przez telefon, bo nie mogą użyć „języka ciała” ani kontaktu wzrokowego, żeby dać znać, że są czemuś niechętni.

Mówią: Muszę kończyć. Zajmę się tym raportem, dobrze? Uzgodniliśmy wtorek, tak? i zanim się spostrzeżesz, zaczynasz całą rozmowę od początku.

Być może to ty nie umiesz skończyć rozmowy. Może uważasz, że będzie to niegrzeczne lub zbyt obcesowe. Jednak marnowanie czyjegoś czasu przez ciągnięcie rozmowy, która skończyła się kilka minut temu, jest znacznie bardziej niegrzeczne. Jeśli to ty telefonujesz, twoim obowiązkiem jest zakończyć rozmowę we właściwym momencie i nie zabierać rozmówcy zbyt wiele czasu. Po omówieniu wszystkich spraw powiedz: Doskonale. Dziękuję, że poświęcił mi pan czas. Do widzenia i odłóż słuchawkę. Twój rozmówca poczuje ulgę, że może się zająć innymi sprawami.

Jeśli ktoś dzwoni do ciebie i nie ma zamiaru kończyć, powiedz: Chyba omówiliśmy już wszystko. Będę z panem w kontakcie. Do widzenia. Odłóż słuchawkę, kiedy twój rozmówca powie „do widzenia”. Nie czekaj, aż coś doda. Jeśli tak postąpisz, druga strona faktycznie coś powie i skończenie rozmowy zajmie ci więcej czasu.

Jeśli twój rozmówca nie odpowie „do widzenia”, ty powtórz to stanowczo i odłóż słuchawkę. Może on chce pogadać, ale twój czas jest na to zbyt cenny.

Jeśli przyjaźnisz się z tą osobą, a jest akurat przerwa na lunch, możesz, rzecz jasna, porozmawiać dłużej, ale również pamiętaj, że kiedy chcesz zakończyć rozmowę, masz to zrobić stanowczo i szybko. Wahanie oznacza nową falę wywodów.

Sposoby mówienia „do widzenia”:

– „Dziękuję, że poświęcił mi pan czas. Wiem, że jest pan zajęty, więc kończę”.

– „Miło mi było porozmawiać z panią, wkrótce się znowu usłyszymy”

– „Muszę lecieć”

– „Wyślę faks potwierdzający tę rozmowę”.