PSYCHOLOGIA TELEFONU

iphone-410324_960_720

Ludzie różnie reagują na telefony. Niektórzy są pewni siebie i traktują telefon jako jeszcze jedno użyteczne narzędzie przyrząd na biurku. Inni są przerażeni tą maszyną i muszą się uzbroić w męstwo, aby podnieść słuchawkę i przeprowadzić nawet najbardziej konieczne rozmowy. Możesz postrzegać telefon jako symbol potęgi lub jako sposób bliższej komunikacji.

Jest istotne, abyś określił swoje odczucia na temat telefonu i to, jak reagujesz na rozmowy. Dopóki nie uporządkujesz swoich odczuć na ten temat, nie będziesz w stanie poradzić sobie z problemem zapanowania nad telefonem.

Przeczytaj poniższe opisy czterech powszechnych typów użyt­kowników telefonu. Postaraj się ustalić, z którym z nich najbardziej się identyfikujesz. Przede wszystkim bądź ze sobą szczery – potem możesz zacząć zajmować się telefonem.

Użytkownicy telefonu dzielą się na cztery wyraźne typy:

  • Przebojowcy – pewni siebie użytkownicy
  • „ Trzęsionki” — nerwowi użytkownicy
  • „Potakiwacze” – ulegi użytkownicy
  • Gaduły – rozmówcy towarzyscy rozmów telefonicznych i jak sprawiać wrażenie człowieka pewnego siebie podczas załatwiania różnych spraw przez telefon.

„Trzęsionki”

W przeciwieństwie do przebojowców, niektórzy ludzie boją się odbierać telefon. Plączą się, zaczynają ględzić, zapominają, co chcieli powiedzieć i zazwyczaj wolą napisać.

Może to wynikać z różnych powodów. Wielu ludziom po pros­tu brak wyszkolenia dotyczącego prawidłowego korzystania z tele­fonu. Oznacza to, że nie mają pewności, jak należy właściwie korzystać z telefonu. Nawet tak prosta sprawa, jak to, co należy powiedzieć podnosząc słuchawkę, może być źródłem zdenerwowa­nia.

Inni użytkownicy uważają, że nie wywrą dobrego wrażenia przez telefon. Zapominają, że rozmówca ich nie widzi i rozmawiają tak, jak gdyby byl on w tym samym pokoju i obserwował ich krytycznie. Przeskakują z tematu na temat i zacinają się, zamiast zachowywać się sympatycznie i pogodnie. Kontakty handlowe z taką osobą sprawiają klientom trudności. Być może rozmowa z tobą też ich denerwuje!

Zamiast mówić wyraźnie i nieco wolniej niż zwykle, „trzęsionki”, w wyniku zdenerwowania, podnoszą glos. Jeśli sądzisz, że jesteś „trzęsionką”, trenuj takie mówienie nagrywając się czasem na mag­netofon. Usłyszysz różnicę.

Niektórzy ludzie nie lubią telefonować, bo boją się, że przeszkodzą osobie, do której dzwonią. Zapominają, że dzwoniąc do kogoś, kto jest w biurze, raczej nie wyciągną go z wanny! Każdy, kto zajmuje się biznesem, spodziewa się telefonów, więc twój telefon nie będzie traktowany jako zakłócenie spokoju, tylko jako konieczna część życia biznesmena. Jeśli osoba, do której dzwonisz, jest sprawna i skuteczna, to organizuje swój dzień roboczy tak, że uwzględnia niespodziewane telefony. A zatem, jeśli dzwonisz w nieodpowiednim momencie, zleci komuś, aby porozmawiał z tobą uprzejmie – tak jak ty zrobiłbyś w podobnej sytuacji.

Nerwowym rozmówcom przeszkadza to, że nie widzą twarzy mów „tak” tylko wtedy, gdy naprawdę się zgadzasz z tym, co mówi twój rozmówca. Pomoże ci w tym dobre przygotowanie i jasno wytyczony cel rozmowy, a ta książka wyjaśni ci, jak to robić.

Jeśli dzwoni do ciebie osoba będąca „potakiwaczem”, musisz opanować technikę wydobycia z niej tego, o co jej naprawdę chodzi. Przeczytaj tę książkę, aby dowiedzieć się, jak uzyskiwać w rozmowie telefonicznej najważniejsze informacje.

Gaduły

Czy należysz do „zwierząt towarzyskich” i uwielbiasz prowadzić długie dyskusje na każdy temat, nie tylko na temat tego, co wiąże się ze sprawami zawodowymi? Kiedy gaduły omawiają twój ostatni raport, rozwodzą się o wielu innych sprawach, np. o pogodzie, o swoim wyjeździe do Manchester, wygłaszają opinię na temat Petera z siódmego piętra i na temat ogólnego stanu gospodarki. Musisz przerywać im te wywody i zmuszać ich, aby trzymali się tematu, zanim zaśniesz przy telefonie albo zapomnisz, o czym chciałeś rozmawiać.

Jeśli sam jesteś gadułą, to musisz się nauczyć, że relację z wesela Annie trzeba odłożyć na właściwszy moment. Nie zachowuj się jak typowy gaduła:

  • Halo, Simon?
  • Tak, jak się masz? Czy dzwonisz w związku z kontraktem?
  • Dopiero się za niego zabrałem. Właśnie wróciłem z wesela Annie, które odbyło się wczoraj. Nie byłeś na nim, prawda? Wy­glądała cudownie, a Peter oczywiście…

Musisz się nauczyć przygotowywać do rozmów, zarówno tych, gdy ktoś dzwoni do ciebie, jak i wtedy, gdy sam dzwonisz, i trzymać się głównego tematu. Musisz opanować sztukę kierowania rozmową z gadułami tak, abyście omawiali bieżące sprawy zawodowe. Ta książka pomoże ci w tym.